Published

Thu 26 September 2019

Archive

Every post ever

2linkasubotom (59) 99percentinvisible (9) ai (5) aktivizam (7) artofcharm (4) bitcoin (6) društvo (14) ekonomija (8) facebook (3) Fidel Castro (4) filozofija (8) FINA (5) freakonomics (3) grad (3) hack (3) internet (4) IT (8) jamesaltucher (4) jordanpeterson (8) Kina (4) kreativnost (3) Kuba (12) lifestyle (36) neznanje (3) nlp (6) novac (13) politika (9) psihologija (44) rant (4) socijalizam (9) tehnologija (10) timferris (9) turizam (3) uprava (4) vrijednosti (4) znanost (4)
Links
Kontakt
LinkedIn
Ideja na kvadrat
Blog
←Home

Equinox - što mi zapravo radimo?

<< Lista “fuck me up” filmova i knjiga | Manje smeća >>

Povremeno sam pisao ili pričao o Equinoxu, nekima sam i pokazivao, ali ovo je prvi put da pišem blog post o čemu se tu radi. Ovaj tekst će biti kombinacija tijeka svijesti, wish liste, tehničkih opisa, business caseova, a pišem i zato da ih sistematiziram sam za sebe. Ne znači da će plan koji je opisan ovdje zauvijek ostati takav, vjerojatno će se mijenjati, no nadam se da će jezgra ideje ostati ista.

Equinox Vision Logo

Standardni pitch kad pričam o Equinoxu počinje u ovom stilu: živimo u budućnosti - uskoro će 2020. godina - i zašto ta budućnost ne izgleda kao budućnost? Gdje su leteći auti? Gdje su ogromni animirani reklamni plakati? Gdje su hologrami koji prodaju sve od igre do lokomotive? Gdje su grandiozni zmajevi koji dijele savjete, bodove i zadatke u igrama koje se odvijaju po cijelom kontinentu? Zašto svijet nije šareniji? Iako ćemo još malo pričekati za stvarne fizičke leteće aute, a genetski inženjering još dugo neće moći napraviti zmajeve, to sve zapravo možemo imati već danas - u proširenoj stvarnosti (AR). Ima samo jedan problem: fragmentacija (oh noes!) Svatko tko danas radi u AR-u to radi namjenski za pojedini projekt. Veliki igrači kao što su Niantic, Google, Facebook, čak i Amazon rade na sustavima koje prodaju studijima koji razvijaju igre da bi oni na tome napravili nešto pojedinačno, nekompatibilno s ičim drugim. Mi idemo raditi nešto drugo: otvorenu platformu gdje svatko od krajnjih korisnika do firmi može stvarati i objavljivati AR sadržaj.

Equinox. Create your own world.

Vrlo ukratko, AR je ono kad gledate kroz kameru mobitela (a u budućnosti i kroz specijalne naočale) i osim onog što stvarno postoji, vidite nacrtan virtualni sadržaj, nešto što postoji samo u softveru i bazama podataka.

AR je vrlo novo, vrlo mlado područje i nekad mi se čini da smo kao pioniri računarstva 70-ih i 80-ih godina: ima toliko puno potencijala ali i toliko puno posla prije nego što se taj potencijal ostvari. Tehnologija je mlada, stvari ne rade kako bi trebale, nekad ne funkcioniraju jedna s drugom, ali kreće se, radimo najbolje što možemo.

Kad se pojavio IBM PC, nije bio ni najbrži, ni najbolji, a često niti najjeftiniji, no imao je komponentu koja mu je omogućila da ubrzo dominira tržištem: bio je taman dovoljno otvoren da omogući nastanak i rast puno popratnih industrija, koje su ga onda ojačale i proširile kao standard. Equinox omogućava svakome da kreira, objavljuje, gleda i interaktira sa AR sadržajem. Za razliku od zatvorenih sustava kao što je Pokemon Go, gdje jedna ogromna tvrtka kreira sadržaj a svi ostali ga samo konzumiraju, Equinox omogućuje novu vrstu kreativnosti kroz AR baš svakome. Svi korisnici će moći postaviti slike, poruke, 3D objekte i druge sadržaje u AR. Svi će ih moći gledati (ako imaju dozvole, naravno). A najkreativniji i najzahtjevniji će imati alate za stvaranje i prilagođavanje sadržaja tako da taj sadržaj oživi sa funkcionalnostima koje su doslovno iz SF filma.

Novi medij komunikacije

Na godišnjem ste, šetate plažom, dobijete notifikaciju na mobitel da ste blizu sadržaja koji je ostavila vaša cura / dečko, u AR-u ispred vas je velika fotografija “puse” iliti “duckface.” Iznad plaže, ako je čista i zaslužuje one bijele zastavice kao oznake kvalitete, lebde velike bijele, lagane i prozračne meduze; s druge strane, ako je more zagađeno, letiti će šišmiši i zmajevi. Uz cestu sa strane je virtualni billboard na kojem se vrti animacija za najnoviji Diznijev film. Dođete blizu billboarda, kliknete na njega kroz mobitel, i to vas dovede do weba sa više informacija i shopa za kupovinu karte za kino. Zaželite se malo interaktivne zabave i pogledate da li oko vas ima ciljeva u igri koje trebate osvojiti zajedno sa svojim timom (capture the flag), odete i osvojite, vaš tim dobije bodove. Na povratku se sjetite da je vašoj kolegici imendan, kraj njene kuće ostavite poruku i virtualni poklon - kad ona izađe, dobiti će notifikaciju da je u blizini sadržaja kojeg ste ostavili.

Za razliku od potpuno virtualnog svijeta (virtual reality, VR), fizički svijet je ograničen površinom i volumenom. Fizička lokacija će brzo biti zatrpana ako se na nju postavi previše sadržaja. Zbog toga je ključan dio onog što radimo koncept grupiranja sadržaja kojeg zovemo slojevi (layers), a koji dolazi iz već poznatih situacija ali na novi način: kao što kad želite pogledati sadržaj Facebook grupe se prebacite samo na nju i onda gledate samo sadržaj te grupe koju ste odabrali, tako i u Equinoxu možete prebacivati između layera i interaktirati samo sa sadržajem koji je vezan uz njega.

Novi poligon za igranje

Koncept layera ide dalje, jer pošto je to način grupiranja sadržaja, postoji koncept pripadnosti nekog sadržaja nekom layeru i očekivanja sa korisničke strane da u layeru nađe sadržaj koji je tematski. Funkcionalnost koja brzo postane potrebna je da korisnici skupljaju odnosno na neki način postanu vlasnici virtualnih stvari. Ako se radi gamifikacija radi marketinške kampanje, korisnici mogu skupljati npr. virtualne bočice Coca Cole po gradu da bi nakon što ih skupe dovoljan broj, dobili za nagradu stvarnu Coca Colu ili promo-kod za neki drugi sadržaj, znači mora postojati mehanizam koji prati tko posjeduje što, odnosno inventar korisnika. Zbog semantičke važnosti layera kao načina grupiranja sadržaja, inventar mora biti svjestan da su određene stvari grupirane po layerima i na taj način omogućiti korisnicima lakše snalaženje u sučelju. S druge strane, neke stvari su globalne - virtualni novčići, bodovi, ili reputacijski bonusi su primjer stvari koje su dio platforme odnosno korisnika a iznad samih layera.

Pronalaženje stvari na području veličine grada - treasure hunt - je najjednostavnija mehanika koju možemo izvesti. Umjesto da igrači traže Pokemone, mogu tražiti leteće medvjediće, štrumpfove, povjesne ličnosti, prstene iz Gospodara Prstenova - što god autor takve igre poželi. Equinox je platforma za sve to, a autori takvih ideja, studiji ili agencije mogu zakupiti layer u koji će postaviti svoj sadržaj. Prednost ovog pristupa je što smanjuje trošak akvizicije korisnika. Umjesto da se za svaku prigodu radi novi proizvod, kojeg korisnici trebaju instalirati, naučiti kako se koristi, pa onda i koristiti i nakon svega možda se nikad više neće ni sjetiti da postoji, platforma koja je živa i koja stalno ima novi sadržaj (kojeg među ostalim stvaraju i sami korisnici!) je puno privlačnija poslovna ideja.

Drušvene mreže su pokazale koliko ljudi vole stvarati “jednostavan” sadržaj i dijeliti ga u svojoj okolini - tipčno su to “slike mačaka”, hrane, zalazaka Sunca i slično. Znači želja za stvaranjem i za primjećivanjem tog sadržaja je tu, i dio korisnika zasigurno želi i ima sposobnosti stvarati i naprednije, interaktivnije sadržaje - što će Equinox ponuditi.

Novi biznis

Objekti u AR-u u Equinoxu će s vremenom dobiti mogućnost da se “konfiguriraju” bilo izravno sa dodavanjem manje količine programskog koda na svaki objekt, koji će upravljati izgledom, ponašanjem i interakcijama tog objekta, ili korištenjem nekih pre-definiranih funkcionalnosti - što će vjerojatno biti daleko više korišteno od izravnog programiranja. Prednost ovakve otvorene platforme koje gradimo je što možemo korisničku interakciju u AR-u sprovesti do poslovnih sustava. Kad je AR objekt konfiguriran tako da korisničke interakcije s njim prebacuje putem web servisa (web service, REST) do platforme koja ne mora nužno biti pod našom kontrolom a koja obavlja funkciju trgovine (umjesto web shop biti će AR shop), dođemo do toga da u AR-u imamo Darth Vadera koji prodaje karte za kino (dobro ne nužno baš njega jer je on šef, ali sigurno nekog miniona), ili virtualnog butlera kojeg pitamo za stanje košarice za kupovinu, ili virtualnog turističkog vodiča koji može odmah real time pogledati koji je najbrži put s obzirom na zakrčenost prometa za doći do sljedeće turističke atrakcije.

Možda, iako za ovaj konkretan primjer treba puno razmisliti o sigurnosti i privatnosti, možemo imati virtualnog zmaja u AR-u koji obitava ispred kuće, koji je vidljiv samo nama, a koji je povezan sa alarmnim sustavom kuće (web servisom, najvjerojatnije), tako da ako je alarm uključen, zmaj je budan, puši mu se iz nosnica i mrko gleda okolo, a ako je alarm isključen, zmaj spava. Ovakav AR objekt služi kao signalizacija za nešto fizičko; u ovom slučaju možemo ga pogledati iz daljine da se podsjetimo da li smo uključili alarm. Naravno, sigurnost i privatnost se moraju dobro razraditi, no to je princip: veza između virtualnih AR objekata i stvarnog svijeta.

To ne mora biti tako dramatičan primjer sa zmajem - dovoljno je imati virtualni billboard na festivalu koji pokazuje koji bend svira sada i koji je sljedeći.

Budućnost

Funkcionalnosti opisane ovdje neće sve biti dostupne odmah prvog dana - razvoj ovakvog sustava traje vremena i zahtjeva financijska ulaganja. Za početak, napraviti ćemo platformu za objavu jednostavnih virtualnih sadržaja kojoj će glavna interaktivnost biti u tome što AR objekti mogu služiti kao linkovi na web stranice, koje će odraditi praćenje akcija i vlasništva nad virtualnim stvarima. U sljedećem koraku će ići dio koji se tiče integracija sa poslovnim platformama putem web servisa koje će moći direktno unutar AR sučelja korisnicima nuditi interakcije koje mogu biti i transakcijske prirode, a što će istovremeno omogućiti i interaktivan sadržaj odnosno igre koje funkcioniraju bez napuštanja AR sučelja.

Idemo stvarati ne samo jedan novi svijet, nego cijeli set novih svjetova (u svojim layerima), i to je taj bleeding edge kao da smo na početku informatičke ere.

Želite li biti dio ovog ambicioznog projekta? Trebamo 3D / game programere, 3D umjetnike, storytellere, gamifikatore, ljude sa svojom idejom kako kombinirati fizočki i virtualno, a naravno uvijek i investitore.

Go Top
<< Lista “fuck me up” filmova i knjiga | Manje smeća >>
comments powered by Disqus