Published

Sat 05 August 2017

Archive

Every post ever

2linkasubotom (58) 99percentinvisible (9) ai (5) aktivizam (7) artofcharm (4) bitcoin (6) društvo (14) ekonomija (8) facebook (3) Fidel Castro (4) filozofija (8) FINA (5) freakonomics (3) grad (3) hack (3) internet (4) IT (8) jamesaltucher (4) jordanpeterson (8) Kina (4) kreativnost (3) Kuba (12) lifestyle (34) neznanje (3) nlp (6) novac (13) politika (9) psihologija (42) rant (4) socijalizam (9) tehnologija (10) timferris (9) turizam (3) uprava (4) vrijednosti (4) znanost (4)
Links
Kontakt
LinkedIn
Ideja na kvadrat
Blog
←Home

2 linka subotom: Bogovi su (bili) podijeljena svijest, zbirka kineskog SF-a

<< 2 linka subotom: Skakanje sa zaposlenja na zaposlenje, što očekivati u skoroj budućnosti? | 2 linka subotom: Evolucija povjerenja, priča o jednoj ubojici i jednom avanturistu >>

Teorija Juliana Jaynesa o tome da je svijest posljedica jezika a jezik posljedica kulture odnosno komunikacije je jedna od onih koje se često pojavljuju i zvuče vrlo intrigantno. Je li koncept božanstava samo slučajni produkt toga da nismo bili spremni drugačije objasniti glasove u svojoj glavi? Drugi link je na zbirku SF priča kineskih autora koja mi se vrlo sviđa jer mi je to rijedak doticaj s načinom razmišljanja i kulturom koja je primjetno drugačija od naše - a sve kroz SF priče koje opisuju ljude i ljudske interakcije a ne tehnologiju.

Je li vam već dosta meme-ova, Twitter postova, Facebook sličica i drugih instant-kratnih sadržaja o kojima ne morate razmišljati? I meni, zato sam odlučio vikendom postati linkove na dva “long-form” sadržaja koje sam našao prošli tjedan, za koje treba sjesti (ili leći), opustiti se i razmišljati o ne-trivijalnim stvarima. Ovaj blog post je jedan iz te serije.

Veronique Greenwood: Consciousness Began When the Gods Stopped Speaking

Jedno od čestih i još uvijek neodgovorenih pitanja u psihologiji je: kako je nastala i razvijala se svijest u ljudi? Jedan od istraživača koji su ponudili svoj odgovor je bio Julian Jaynes, koji je sastavio intrigantnu teoriju razvoja svijesti baziranu na neuroznanosti kombiniranoj s interpretacijom povijesnih zapisa ali i mitova i legendi, a ide otprilike ovako: svijest je posljedica interakcije (komunikacije) unutar zajednice a ne biološki nužna stvar; što su te interakcije raznovrsnije i bolje, to je i svijest razvijenija. Jaynes je definirao svijest kroz “unutrašnji govor”, onaj glas s kojim sami sebi pričamo pa je, logično, svijest mogla postojati samo ako postoji jezik, a jezik postoji samo u komunikaciji među ljudima. Početci razvoja tog “unutrašnjeg govora” mora da je izgledao čudno i neobično ranim ljudima, koji su možda takvu iznenadnu pojavu glasa u svojoj glavi proglasili božanstvom.

Jaynes ide dalje u analizi kako bi takav početak razvoja mogao izgledati i poziva se na činjenicu da su polovice mozga relativno specijalizirane. Velika većina funkcija vezanih uz govor i logično razmišljanje je locirana u lijevoj polutci, dok su u desnoj funkcije vezane za intuiciju, kreativnost, maštu i interpretaciju glazbe. Jaynesova pretpostavka je da su prošlosti polutke bile još više specijalizirane s još manje komunikacije između njih, a posljedica takve specijalizacije su bile iznenadne halucinacije kad bi lijeva polutka odjednom dobila informaciju - intuiciju ili zaključak koju ne može logički objasniti - od desne strane, kao da je odjednom došlo “prosvjetljenje”. Otuda naziv za njegovu teoriju “bicameral brain” - mozak sastavljen od dvije strane koje su više-manje neovisne.

Polutke mozga

Moderna psihologija i neuroznanost smatraju mozak, barem današnji mozak, mnogo fluidnijim i povezanijim od toga. Dokumentirani su slučajevi kad su se funkcije u oštećenim dijelovima mozga jednostavno stvorile negdje drugdje. Doduše, takvi slučajevi su relativno rijetki. Ono što je sigurno je da je svijest daleko manji dio ukupne osobe i njenog ponašanja nego što se smatralno prije 100 godina, i da je prilično primjenjiv model (da li je taj model “stvaran” ili ne, još ne znamo) u kojem imamo “pod-osobnosti” koje svaka vuče na svoju stranu, a kojima je dodirna točka to nešto što zovemo svijest. Jordan Peterson zbog toga priča o tome kako je integrirana i posložena osoba ona u kojoj su želje, ponašanja i ciljevi takvih pod-osobnosti unificirani ispod jedinstvenog cilja svjesnog dijela nas, ali i o tome da je iznimno malo toga što smatramo svjesnim dijelom nas zapravo naše, nego je pod stalnim i velikim utjecajem interakcija s ljudima oko nas. Jedna od posljedica toga je da su stoga ciljevi koji najviše doprinose osobnoj sreći oni koji se protežu na našu okolinu.

Zanimljivo je da su Richard Bandler i ekipa u NLP-u nabasali i na to: na postojanje pod-osobnosti koje izravno ali nesvjesno utječu na ponašanja ljudi, kojima se može svjesno komunicirati, često na vrlo ograničen način, i razvili su i tehnike kojima su takvu komunikaciju koristili u terapeutske svrhe, no kao da nisu znali što dalje s tim. Kako postoje dosta veliki rizici u tretiranju pod-osobnosti kao da su zasebne ličnosti, tehnika “Six step reframing” je napuštena i ne predaje se više. Vjerojatno je i bolje tako.

Knjiga Juliana Jaynesa, “The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Brain” je prekrasno pisana, s vrlo slikovitom prozom. Za primjer, slavni početak te knjige je rečenica: “O, what a world of unseen visions and heard silences, this insubstantial country of the mind!” Nažalost, i vrlo je dugačka i opširna i nisam ju pročitao do kraja. Ovaj članak koji linkam mi izgleda kao vrlo dobar pregled Jaynesove teorije i knjige, te sadrži njihovu interpretaciju i kritiku kroz moderna znanstvena istraživanja.

Zašto mi se sviđa: “Consciousness is a much smaller part of our mental life than we are conscious of, because we cannot be conscious of what we are not conscious of.”

Što sam naučio: “There is such a difference between the consciousness of a chimpanzee and human consciousness that it requires a special explanation, an explanation that heavily invokes the human distinction of natural language.”

Link na Consciousness Began When the Gods Stopped Speaking.

Invisible planets: Contemporary Chinese Science Fiction in Translation

Ova knjiga je zbirka SF priča kineskih autora, i kupio sam ju slučajno, u papirnatom izdanju, u Algoritmu. Priče su dobre, no još više od toga mi je zanimljiva kultura koja je vidljiva kroz njih. U pisanju kineskih autora se provlače drugačije navike, drugečije pretpostavke i načini života, civilizacija koja ima svoju povijest koja je različita od naše. Na primjer, sasvim se dobro vidi koliko su Kinezi svjesni svojeg nedavnog rasta i razvoja kao svjetske industrijske sile - doslovno “tvornice svijeta” i da su takav razvoj morali nečim platiti. Autori znaju što Shenzen znači za svijet i za Kinu, te da žive u državi čiju vlast je vrlo lako opisati kao “režim.”

Zbog tog susreta s drugačijom kulturom, preporučam knjigu svima koje zanima kombinacija futurizma i povijesti.

Zašto mi se sviđa: Najbolje SF priče, bilo na papiru ili na TV-u ili u kinu, su one kojima je futuristička scenografija samo pomoćno sredstvo da ispričaju nešto o ljudskoj prirodi. Ovo su takve priče.

Što sam naučio: Priča u kojoj režim ekstremno opresivno cenzurira komunikaciju i interakciju ljudi ne samo da je uspjela biti objavljena u Kini, nego je i dobila nagrade i bila je prevedena na engleski.

Link na Invisible Planets.

Što dalje?

Vrlo jednostavno - ajmo pričati o onom što smo čuli. Može na Internetu, ovdje dolje, a još bolje na pivu! Znate li za slične long-form podcaste ili blogove koji bi mi mogli biti zanimljivi? Pošaljite mi ih!

P.S. Ako niste dovoljno domaći s engleskim jezikom, ostavite komentar pa ću detaljnije prepričati dijelove podcasta!

Go Top
<< 2 linka subotom: Skakanje sa zaposlenja na zaposlenje, što očekivati u skoroj budućnosti? | 2 linka subotom: Evolucija povjerenja, priča o jednoj ubojici i jednom avanturistu >>
comments powered by Disqus